/
Paweł Palica

Szczytowe osiągnięcie sowieckiej myśli technicznej na ulicach Goleniowa

Żiguli, a w wersji eksportowej Łada to marka, która nadawałaby się zapewne na Festiwal Pojazdów Zapomnianych. Tymczasem natknąć można się na wypieszczony jej egzemplarz w Goleniowie.

Łada 1200 na ukraińskich numerach rejestracyjnych stała niedawno przed wejściem do shisha baru “Heisenberg” przy ul. Kościuszki. Zapewne należy do któregoś z przybyłych zza naszej wschodniej granicy miłośników motoryzacyjnych zabytków, samochód jest bowiem, przynajmniej na oko, w świetnym stanie, wręcz wypieszczony, a to zapewne wymagało sporo wysiłku i pasji.

Nie wszyscy pewnie wiedzą, że Łada to eksportowa wersja marki o osobliwie dla nas brzmiącej nazwie Żiguli. Jaka była jej historia? Odpowiedź na to pytanie daje strona Muzeum Techniki Wojskowej GRYF.

Okazuje się, że w połowie lat 60. ubiegłego wieku w ZSRR brakowało nowoczesnego samochodu osobowego, odpowiadającego najnowszym trendom i mogącego uzupełnić oraz częściowo zastąpić Pobiedy i Wołgi. W 1966 roku Sowieci podpisali umowę z włoskim koncernem Fiat na produkcję licencyjną samochodu Fiat 124. Przez 4 lata trwały intensywne przygotowania do podjęcia tego wyzwania. M.in. zbudowano całkowicie nową fabrykę w Togliatti (WAZ – Wołżanskij Awto Zawod) oraz znacznie przekonstruowano włoskie auto, dostosowując je do możliwości produkcyjnych oraz warunków drogowych w Związku Radzieckim. Wśród 800 zmian, najważniejszymi były: powiększenie prześwitu, zmienione zawieszenie z układem hamulcowym, zmodyfikowana skrzynia biegów i sprzęgło oraz wzmocnione nadwozie, a w kabinie nowe fotele. Inna była także jednostka napędowa, z rozrządem z wałkiem w głowicy, większą średnicą cylindrów i mniejszym skokiem tłoka. Produkcję samochodu znanego w ZSRR jako WAZ 2101 жигули (Żyguli) 1200, a zagranicą jako Łada 1200 rozpoczęto w 1970 roku. Już rok później z fabryki wyjechały pierwsze samochody w wersji kombi (WAZ 2102). Pierwsza wersja Żyguliego produkowana była przez 4 lata, a rozpoznać ją można po „kłach” na zderzakach oraz pełnych tylnych słupkach kabiny bez wywietrzników. Nowe modele, produkowane od 1974 roku, pozbawione były tych elementów. Żyguli / Łada 1200 był bardzo długowiecznym modelem – ostatnie auta opuściły fabrykę w Togliatti w 1988 roku.

 

OmegAir Cargo
To top